Chat

Kirjoittaja Aihe: Kaikuluotain rannalle  (Luettu 9703 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janichka

• Profiili
    • Sähköposti
Kaikuluotain rannalle
« : Elokuu 30, 2009, 21:46:13 »
Onko kenelläkään kokemuksia tuollaisista http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=449 tai vastaavista? Tekeekö noilla mitään?

Tuntuu että kaikissa veneissä on nykyään kaikuluotaimet. Kyllähän se helpottaa löytämään mahdolliset kalojen oleskelupaikat, jos järvi ei ole tuttu. Miksi ei siis voisi hieman helpottaa rannalta kalastamistakin....
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2009, 04:00:05 kirjoittanut Janichka »

Simpura

• Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kaikuluotain rannalle
« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2009, 00:32:59 »
Siis ostaisitko sä kaikuluotaimen vain siksi, että näksiti kalat sillä? Kyllä taitaa suurin osa ihmisitä käyttää kaikuluotaimia veneessä siihen, että näkee pohjan muodot ja siten mahdolliset kalojen olinpaikat. Itse käytän kaikuluotainta veneessä juuri tähän hommaan. Jos kalastat rannalla, missä pohja on koko matkalta lähes saman muotoista sora/muta pohjaa, niin aika turha vekotin tuo olisi sulle. Tosin jos kalastelet paljon eri paikoissa, niin sillon voi olla ihan kätevä kapistus rannan pohjan muotojen tarkkailuun. Mutta jos haluat tuolla nähdä vain ne kivan näköiset kalasymbolit näytöllä, niin sitten kannattaa unohtaa koko vekottimen hommaaminen :P

Ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi tuon 150e maksavan luotaimen hommaaminen, kun tuon halvemman version piuhan pituus ei riiä mihinkään. Eli langaton täytyy olla.

Janichka

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2009, 04:07:17 »
Minkäs ihmeen takia niissä kaiuissa sitten on ne kalankuvat jos niillä ei ole mitään merkitystä? Eihän sen sitten tarviis näyttää kuin pohjan muoto ja syvyys...

Itsellä on ongelma että olen muuttanut uudelle paikkakunnalle eikä järvistä/lammista ole mitään kokemusta. Ei siis ole tietoa missä on syvää ja missä ei, ei siis voi päätellä missä kalat mahdollisesti piileksii... No kyllähän sitä kokemusta tulee kun vain kalastelee.....

Simpura

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2009, 17:12:27 »
Ne kalat näkyy siellä kaiussa vaikket sillä tiedolla juuri silloin mitään tekisikään. Kun olen vetouistelemassa, niin en siitä kyllä mitenkään hyödy, jos näytölle aina välillä tulee kala näkyviin, kun on aika epätodennäköstä, että juuri tämän kalan sieltä koukuttaisin :P Mitä iloa noista kalojen näkymisestä sitten on, niin on vedettäessä ainakin se, että näkee missä syvyyksissä kalat silloin liikkuu, niin pystyy sen mukaan uistelusyvyyttä vaihtamaan.. Itsellä noita kaloja vaan näkyy niin harvoin, että en niiden perusteella oikein voi uistelusyvyyttä valita :D Mutta kalaahan tuolta on tullut paljon, vaikkei niitä kaloja kaiussa juuri näykkään :)

Kyllähän sä ihan vain heittämällä koluten opit tuntemaan nuo paikat ja mahdolliset kalojen piilopaikat. Eli itse en tuollaista käsikaikua hommaisi rantakäyttöön.. pilkille tuollainen saattaisi kyllä olla ihan kätevä vempain.

Zintti

• Sumuisten selkien gorilla
    • Profiili
« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2009, 17:23:23 »
Pilkille olisi kätevä. Tommonen olisi just kiva "lelu" jota vois käyttää onkiessa.  :wink:

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Elokuu 31, 2009, 17:27:34 »
Pilkille kannettava kaiku on ihan jees juttu,jos haluaa edes vähän helpottaa kalan hakua oudoilla vesillä.

Rannalta käyttöön tulee lähinnä mieleen serkkuni viritelmä, jossa kaikua pitkin rantavyöhykettä kuljetti radio-ohjattava paatti.  Kaiku oli joku langaton, jenkeistä noin 400 eurolla ostettu. Eli anturi vesille, näyttä rannalla.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

El Dorado

• MSN Messenger  - futislude95@hotmail.com
    • Profiili
    • http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Elokuu 31, 2009, 17:31:03 »
Ois aika kiva tommonen, etenkin pilkille.

Kerran kun olin pilkillä tuolla Patelan rannassa niin tommonen "lelu" oli yhellä miehellä.

Jokuvaiin

• Profiili
« Vastaus #7 : Elokuu 31, 2009, 21:44:01 »
Itsekin olin pilkillä viime talvena ja jollakin miehellä oli kaikuluotain matkassa, ja
kun se lopetti pilkkimisen se sanoi että oli nähnyt hirveästi kyllä kaloja muttei ollut saanut
yhtäkään ylös.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>