Chat

Kirjoittaja Aihe: SM-Liiga 2017-2018 Säännöt  (Luettu 2121 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hauen leuka

  • Vexxi Taipale Haavimies jumalan armosta
  • Global Moderator
  • *****
  • Viestejä: 74
  • Tsepa böijaa, mut ei spragaa
    • Profiili
    • Sähköposti
SM-Liiga 2017-2018 Säännöt
« : Syyskuu 29, 2017, 17:09:19 »
SM-liiga 2017-2018 –säännöt

1. Kilpailun nimi, kilpailun johto

SM-Liiga on vain suomalaisille joukkueille.
Järjestäjänä toimii: hauen leuka,Jymy joukkue: Procyon II.
Suurin osa SM-Liigan päätöksistä tehdään liiganeuvostossa, joka koostuu joukkueiden
kapteeneista/joukkueen nimeämistä henkilöistä.Pienet kiista tilanteet hoitaa kilpailun järjestäjä.
Ylituomareina toimivat pelintekijät Mikko Happo sekä Janne Olkkonen
SM-Liigan tulostenlaskennasta vastaa hauen leuka ja hänen estyessään Jymy

2. Pelimuoto

Pelimuoto on joukkuekilpailu. Kolme eri joukkuetta pelaavat samaan aikaan jäällä.
Yhdestä joukkueesta jäällä saa olla maksimissaan kahdeksan pelaajaa.
SM-Liiga koostuu runkosarjasta, välierästä ja finaalista.
Yksi peli koostuu kolmesta erästä, jotka kestävät 30 minuuttia.
Jokainen joukkue valitsee yhden pelattavan vesistön.
Vain kotijoukkue (hostaavajoukkue) saa valita minkä tahansa pelimuodon!Toinen ja kolmas joukkue saavat valita vain kl/normaali kisamuodon!
Yksittäisen vesistön voi valita joukkue vain kerran SM-Liigan aikana.
Saman vesistön saa valita pelattavaksi ,
joka ollaan jo pelattu aikaisemmin samassa pelissä,edellyttäen että sen vesistönkiintiö joukkueella ei ole käytetty.
Seuraava pelattava vesistö ilmoitetaan 5 min ennen pelattavan erän loppua.
Ns.erä tauko on 5min joka alkaa edellisen järven loputtua.
Pelkkä hauki tai kuha kisamuotoa ei käytetä tulevassa SM-Liigassa.

3. Liiganeuvosto

Kauden 2017 -2018 -neuvoston muodostaa kauden liigajoukkueet. Yksi henkilö kustakin
joukkueesta, joka on joukkueen kapteeni. Heidän estyessään voi olla korvaava
edustaja, esimerkiksi varakapteeni.
Liiganeuvosto kokoontuu erikseen sovittuun aikaan SM-Liigahostissa.

4. Joukkueiden ja otteluiden määrä

SM-Liigan joukkuemäärä määräytyy ilmoittautuneiden joukkueiden perusteella.
Järjestäjä yhdessä neuvoston kanssa kokoontuu ennen liigan alkua.
Liiganeuvoston käsittelyssä säännöt vahvistetaan yksinkertaisella
enemmistöllä. Tasatilanteessa järjestäjän ääni ratkaisee.
Runkosarjan otteluiden määrä määräytyy joukkueiden määrän perusteella.
Yhden peliviikon aikana joukkueilla on yksi peli, mutta välierä vaiheessa on
mahdollista myös sovitusti järjestää kaksi peliä per viikko.

4.1. Pelaajien lukumäärä ja pelaajavaihdot

Pelaajia joukkuekohtaisesti maksimissaan kahdeksan, minimimäärää ei ole.
Pelaajia saa ottaa jäälle lisää erän aikana jos pelaavalla joukkuella oli alimiehitys jo erän alkaessa.
Pelaajia voi vaihtaa erien välissä.
Jos pelaaja tippuu kesken erän, kyseinen pelaaja voi palata takaisin, mutta
uudella pelaajalla ei korvata kesken pelin pudonnutta.
Kapteeni päättää peliin ja eriin osallistujat. Pelaajia saa
vaihtaa erien välillä.



4.2. Pelaajamateriaali ja värväys

Liigajoukkueet käyttävät peleissään vain oman joukkueensa pelaajia.
Toisen joukkueen jäsen ei voi korvata hetkellisesti toisen joukkueen
pelaajavajetta.
Siirtoajan päättymisen jälkeen joukkueeseen liittyneet pelaajat eivät saa pelata
jatkopeleissä. Siirtoaika päättyy 31.12.2017.
SM-liigassa saa pelata ainoastaan suomalaisia pelaajia.(Mahdollisiin) ulkomaan pelaajiin pitää olla järjestäjän tai liiganeuvoston hyväksyntä.
Ne henkilöt jotka ovat saaneet ikuiset bannit foorumille huijauksen tai käytöksen vuoksi,eivät saa pelata missään joukkueessa.

4.3. Pelaajat, jotka eivät osallistu erään

Ylimääräiset pelaajat poistuvat pelattavan vesistön hostilta ennen pelin alkua(lukuunottamatta mahdollista hostia).
Tauoilla voi liittyä takaisin.

5. Runkosarja

Runkosarjan muoto määräytyy ilmoittautuneiden joukkueiden määrän perusteella.
Runkosarjan voittajat sekä toiselle sijalle sijoittunut joukkue menevät suoraan finaaliin.
Tasatilanteessa joukkueiden sijoitus runkosarjassa lopullisesti muodostuu seuraavasti:

1) 2-pisteen voitot
2) Eräpisteitten määrä
3) Niiden ottelujen pisteet joissa molemmat joukkueet ovat olleet



6. Välierä

Pelattavan välierän voittaja menee finaaliin.
Välierän otteluiden joukkuekoostumus muodostuu runkosarjan perusteella. Välierän
muodostaa runkosarjan 3. 4. ja 5.
Tasatilanteessa otetaan niiden joukkueiden välinen jatkoerä, jotka ovat
tasapisteissä. Valitsijajoukkue määräytyy runkosarjan perusteella.
Paremman sijoituksen runkosarjassa saavuttanut joukkue saa valita jatkoerävesistön.
Vesistön pitää olla pelaamaton.

7. Finaali

Finaali pelataan kahtena eri pelinä(la ja su).Ensimmäisestä pelistä putoaa vähiten pisteitä saanut ja saa pronssi sijan.
Valittavat vesistöt pitää olla pelaamattomia.
Toisessa finaalissa on yksi pakollinen vesistö ja yksi omavalinnainen kummallakin joukkueella.Joukkueet saavat valita ns.erikoismapin halutessaan.
Pakollisen vesistön valitsee Mikko Happo tai Janne Olkkonen.Pakollinen vesistö ilmoitetaan finaaliviikon torstaina klo 21.00.
Tasatilanteessa otetaan jatkoerä,jonka valitsee korkeammalla ollut joukkue runkosarjassa.
Finaalin voittaja on Suomenmestari ja toiseksi saa hopesijan.



8. Pisteytys ja tasatilanne

Erien pisteytys on seuraava: 14-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Suurimman kalan saanut
1 piste.
Mikäli kaksi pelaajaa on vesistön lopputuloksissa tasoissa (mm. kpl-kisat),
korkeammalle sijoittuu se, jolla on suurempi kala.
Erän voittajajoukkue saa 2 pistettä, toinen 1 pisteen kolmas 0 pistettä.
Mikäli loppupisteet ovat samat,saa molemmat saman pistemäärän.

9. Käytettävät vesistöt, lähtöpaikat ja pelin versio

SM-Liigassa käytetään kaikkia pelin vesistöjä.
Mikäli vesistössä on useita lähtöpaikkoja, vesistön valitsijajoukkue ilmoittaa
lähtöpaikan, jota käytetään.
SM-Liigassa käytetään PP2-pelin uusinta versiota.
Mikäli uusi versio ilmestyy kesken liigan,pelataan liiga loppuun uudella versiolla.
Pelaamiseen ei saa käyttää mitään sellaista ohjelmaa, mikä vaikuttaa Propilkki
2:n toimintoihin tai muuttaa niitä.

10. Otteluiden ajankohdat ja hostaaminen

SM-Liigassa vakiopelipäivä on sunnuntai.Pelit alkavat klo 20.00
Ottelussa erät hostaa ensimmäisen pelin hostaava joukkue. Joukkueet voivat sopia
keskenään toisin, esim. hostiongelmien vuoksi.
Joukkueet päättävät keskenään, käytetäänkö ottelussa ns. ennätyshostia.
Hostaaja ei saa käyttää yleistä sekä yksityistä chattia.Poikkeuksena asiat jotka koskevat hostaamista.

11. Yhteyskatkokset

Pelaaja voi liittyä takaisin peliin yhteyskatkoksen jälkeen, korvaavaa pelaajaa
ei tule vesistöön.
Mikäli ottelun hostaajan yhteyden tai isomman sähkönkatkeamisen takia suuri osa pelaajista tippuu ulos,
pelataan vesistö uudelleen.Putoavien pelaajien määrä uusintaan on 3 pelaajaa samasta joukkueesta.
Jos tulee ilmi vilpillisiä putoamisia, jotka johtavat uusintapeliin, menettää kyseinen joukkue kaikki pisteet runkosarjassa.

12. Tulosten kirjaaminen ja lähetys

Kaikkien joukkueiden kapteenien on pidettävä playlog-toimintoa päällä. Myös
muille pelaajille tämä on suotavaa.
Hostaavan joukkueen on huolehdittava, että playlogit lähetetään mahdollisimman pian
ottelun jälkeen SM-Liiga sivulle (1h sisään).

13. Sääntöjen velvoittavuus

Kaikkien joukkueiden kapteenit hyväksyvät säännöt ilmoittautuessaan liigaan.
Kiistatilanteissa kilpailun johtaja tai kilpailun järjestäjä yhdessä
liiganeuvoston kanssa ratkaisee asian.

14.1. Käyttäytyminen otteluissa

Jokaisen pelaajan tulee pelissä käyttäytyä muita kunnioittaen ja välttää muiden
pelaajien häiritsemistä.
Pelin hostin pitäjällä on oikeus vaientaa mute-komennolla häiritsevästi viestivä pelaaja.
Ennen jokaista ottelua hostaajan on annettava vierasjoukkueen kapteenille/varakapteenille admin-oikeus.
Vierasjoukkueen kapteenilla on oikeus hiljentää mute-komennolla häiritsevästi viestivä pelaaja.
Huonosta käytöksestä voidaan asettaa rangaistus (pelikielto yms. ) liigan johdon toimesta.




14.2. Lokkiminen

Rangaistavaksi katsotaan avantojen poraaminen toisen pelaajan läheisyyteen,
mikäli onkimista avannossa ei tapahdu, tai reiällä ongitaan alle minuutin ajan.
Pelaaja saa tehdä ainoastaan kaksi reikää toisen läheisyyteen.Lukuunottamatta aloitusreikää jota ei vielä lasketa yhdeksi viereenkairaamis reijäksi.Sen jälkeen poistuttava läheisyydestä pois.
Jos pelaajan tarkoitus on vaan vuorotellen käydä poraamassa reikiä vastustajan läheisyyteen.Siinä tapauksessa koskee samat rangaistukset kuin usean reijän poraaminen vastustajan läheisyyteen.

Lokkimisesta voidaan asettaa rangaistus häiritsevän pelaajalle, mikäli
todisteet häiritsemisestä löytyvät.
Todisteiksi kelpaavat screenshotit, joista käy ilmi pelaajan häiritsevä käytös.
Esim. ilmaisella irfanview-ohjelmalla onnistuu useiden
perättäisten ruutukaappauksien ottaminen yhdellä napilla.
Liigan johto voi asettaa rangaistuksen häirinneelle pelaajalle.

Ensimmäisestä yksittäisen pelaajan rikkeestä tulee varoitus.Toisesta 1:pelin ottelukielto sekä
kolmannesta joukkue menettää 2 pistettä.



15. Rangaistukset

Jokainen sääntörikkomus käsitellään erikseen liigan johdon toimesta.
Liiganeuvostossa yksinkertainen enemmistö riittää päätöksentekoon.
Liiganeuvoston äänestyksessä tasatilanteen sattuessa ylituomareitten mielipide ratkaisee.
Mahdollisia rangaistuksia ovat varoitukset, pelikielto, pistemenetykset, liigasta sulkeminen ja niin edelleen.
Myös mahdollisuus uusintaotteluihin on olemassa.

SM-liigan johdon sekä pelintekijöiden päätöksistä ei ole valitusoikeutta.Kaikenmuotoinen rasistinen,uhkaava,toista loukkaava esim: ulkoista habitusta tai vammaisuutta halventava kirjoitus yleisellä chatillä tai kohteena olevalle yksityisesti on armotta tekijälle, SM-Liigasta pois sulkeminen ja se myös koskee henkilökohtaista mestaruustaistoa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2017, 19:33:24 kirjoittanut hauen leuka »



Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

 



center>