Chat

Kirjoittaja Aihe: Pyytävän katiskan valmistus  (Luettu 10211 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nappaaja

• Vieras
Pyytävän katiskan valmistus
« : Kesäkuu 27, 2016, 22:27:52 »
Haluaisin tehdä omat metalliset katiskani itse. Ongelmana on vain se, että tarvitsisin ohjeistusta ottavan katiskan valmistukseen, koska en ole ennen valmistanut kyseisiä pyydyksiä.

Tarkoitus olisi tehdä erityisesti pienemmällekin kalalle soveltuvia ja kaksoisnieluisia pyydyksiä muutama kappale mökille ruokakalan pyyntiin ja hoitokalastukseen. Materiaaliksi olen suunnitellut seuraavanlaista aitaverkkoa:

http://www.stark-suomi.fi/fi/hitsattu-verkko-50-cm-5-m-vihre%C3%A4

Olisiko tuo sovelias materiaali katiskan valmistukseen? Entä kannattaako lähteä ottamaan mallia erään Korpilahtelaisen katiskamestarin pyydyksestä vai esimerkiksi Lokan ammattikalastajien käyttämästä suorakaiteen mallisesta katiskasta?

Kaikenlaiset valmistusohjeet ja piirrustukset katiskoista olisivat tarpeen, koska netistä ei juuri ohjeita löydy. Olen ymmärtänyt, että katiskan pohja ja katto kannattaa muotoilla esim. vaneriin iskettyjen naulojen välissä oikeaan muotoonsa. Olenko oikeassa?

nappaaja

• Vieras
Vs: Pyytävän katiskan valmistus
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2016, 20:09:12 »
Vastaan itse omaan viestiini, koska en saanut aiheeseen vastausta. Löysin lopulta hyvin pyytävän katiskan valmistusohjeet kirjasta nimeltään Pyydysrakentamisen perusteet. Malli muistuttaa Wekeä, mutta sen kaksoisnielurakenne on vähän erilainen. Malli tunnetaan Konneveden mallina. Sovelsin ohjetta siten, että tein katiskan silmäkooltaan 13 mm aitaverkosta 19 mm verkon sijaan. Edellisen viestin linkissä esittämäni aitaverkko osoittautui vähän turhan ohueksi. Seuraavan katiskan tekisin paksumpilankaisesta verkosta.

Tein myös vähän vertailua kahden katiskan välillä, vaikka vertailu ei kovin tieteellinen ollutkaan. Laitoin Kivikankaan Lokan ja uuden itse tehdyn katiskan houkutusaineella syötitettynä vierekkäin mökkilaiturin päähän kalastamaan. 16 tunnin pyynnin jälkeen Lokassa oli 1 särki ja itse tehdyssä peräti 12 särkeä. Kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä ei tietysti voi vielä vetää, mutta lupaavalta vaikuttaa.

Työläintä ensimmäisen katiskan valmistuksessa oli törröttävien langanpäiden siistiminen ja taittelu sisäänpäin. Itse kokoaminen kävi katiskapihdeillä ja sinkuloilla nopeasti sen jälkeen kun aitaverkkoon oli tehty merkinnät oikeille kiinnityskohdille tussilla. 

Alvarado

• Profiili
Vs: Pyytävän katiskan valmistus
« Vastaus #2 : Helmikuu 13, 2018, 11:44:30 »
What I would like to know about the unknown site is there to help guide or explain more to me understand it?

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>